سبد خرید

بررسی کتاب قدرت عادت نوشته چارلز دوهیگ

زمان مطالعه: ۷ دقیقه

قدرت عادت چارلز دوهیگ

چارلز دوهیگ، نویسنده کتاب قدرت عادت، در این کتاب شکل‌گیری عادت‌های رفتاری در زندگی و کسب‌وکار را به‌صورت علمی بررسی می‌کند. او فارغ‌التحصیل رشته MBA از دانشکده کسب‌وکار دانشگاه هاروارد است. حدود یک دهه است که به‌عنوان محقق و گزارشگر با روزنامه نیویورک‌تایمز همکاری می‌کند. او نویسنده بسیار موفقی است و در سال ۲۰۱۳ موفق به دریافت جایزه پولیتزر شد. کتاب قدرت عادت او ازجمله کتاب‌های پرفروش نیویورک‌تایمز می‌باشد. همچنین همکاری‌هایی نیز با New Yorker و The Atlantic دارد.
ایده اصلی کتاب را زمانی گرفت که در جنگ عراق به‌عنوان گزارشگر مشغول به کار بود. در آن زمان با فرماندهان آمریکایی آشنا شد که قصد داشتند با بررسی رفتار و عادت‌های مردم عراق، شورش‌های آنها را تحت کنترل داشته باشند.
همه ما میدانیم که تغییر عادت‌های رفتاری کار سختی است. چارلز دوهیگ در کتاب قدرت عادت به دلایل علمی و چگونگی شکل‌گیری عادت‌های رفتاری خوب یا بد در زندگی و کسب‌وکار می‌پردازد. این کتاب به ما می‌گوید که باید دلایل شکل‌گیری رفتارهایمان را بررسی کنیم، ریشه‌یابی کنیم، بعد ببینیم برای تغییرات رفتاری چه‌کار باید انجام دهیم. در سراسر کتاب از نمودارها و تصاویری استفاده شده است که چرا ما انسان‌ها کارهای خود را به‌صورت ناخودآگاه در قالب عادت‌های رفتاری انجام می‌دهیم. دوهیگ شکل‌گیری عادات را در چارچوبی تحت عنوان «حلقه عادات» توصیف می‌کند که شامل سه مرحله است: انگیزه، رفتار روتین و پاداش. یعنی انگیزه ما از انجام یک کار چیست؟ برای پیاده‌سازی آن انگیزه چگونه رفتار می‌کنیم؟ و در آخر نتیجه‌ای که حاصل می‌شود همان حس خوب یا بد ما از انجام آن کار است. در ادامه به توضیح این سه مرحله می‌پردازیم:

قدرت عادت چارلز دوهیگ

آناتومی عادت و شکل‌گیری آن

انگیزه+پاسخ(رفتار): پاداش

  • انگیزه همان محرک‌های محیطی (بینایی، بویایی، چشایی، لامسه، شنوایی، فکری) است.
  •  پاسخ شامل زنجیره‌ای از افکار و رفتارها است.
  •  پاداش نیز همان احساس خوشایند یا ناخوشایندی است که از انجام آن رفتار حاصل می‌شود.

 ما پاسخ را آنقدر تکرار می‌کنیم که به یک عادت تبدیل می‌شود.

  • تکرار یک رفتار منجر به تغییرات طولانی‌مدت و ماندگار در مغز می‌شود.
  • یک هماهنگی در رفتار شکل می‌گیرد که ناخودآگاه و مستقل از تصمیم‌گیری آگاهانه است

به‌مرور، به‌محض ظهور انگیزه، در مغز میل به پاداش ایجاد می‌شود.

  •  امیال و درخواست‌ها حتی قبل از اینکه پاسخ (رفتاری که به عادت تبدیل شده) رخ دهد، در مغز ظهور می‌کنند.
  •  هر انگیزه مشابهی می‌تواند این امیال و درخواست‌ها را در مغز ایجاد کند

این امیال و درخواست‌ها، سپس پاسخ‌هایی (رفتارهایی) را ایجاد می‌کنند که به پاداش منتهی می‌شوند.

بعد از مشخص شدن این سه پروسه، دوهیگ در قدرت عادت در مورد اینکه چه‌کارهایی باید انجام بدیم تا بتوانیم یک عادت را تغییر دهیم، صحبت می‌کند. مهم‌ترین نکته‌ای که دوهیگ در این بخش به آن شاره دارد این است که ما یک رفتار را به‌طور کامل نمی‌توانیم از بین، بلکه فقط می‌توانیم آن را تغییر دهیم. این اتفاق هم یک‌شبه رخ نمی‌دهد، بلکه با گذشت زمان و صبر، می‌توانیم به نتیجه برسیم.

اناتومی عادت و شکل گیری آن

فرایند تغییر یک عادت از نظر چارلز دوهیگ

جا داره به این نکته اشاره کنیم که هیچ فرمول واحدی برای تغییر یک عادت وجود ندارد

  • هر فردی امیال و مقاصد مختلفی برای انجام یک رفتار دارد.
  • برخی رفتارها ساده هستند و راحت می‌توان آن‌ها را تجزیه‌وتحلیل کرد اما برخی رفتارها پیچیده هستند و پروسه طولانی را لازم دارند.
  • برخی رفتارها را به‌سرعت می‌توان تغییر داد، در مقابل هم رفتارهایی وجود دارند که تغییر آن‌ها بسیار سخت و دشوار است.

بنابراین:

۱- باید پاسخی (رفتاری) که می‌خواهید تغییر دهید را مشخص کنید. مثلاً دیر خوابیدن، دیر از خواب بیدار شدن، لکنت زبان، ناخن جویدن، سیگار کشیدن و…

۲-  پاداش‌ها بررسی کنید.

پاداش‌ها مشخص هستند اما بررسی آن‌ها چندان ساده نیست. باید به خودتان زمان بدهید.
بهتر است برای تغییر یک رفتار، برای آن یک بازه زمانی در نظر بگیرید اما خودتان را تحت‌فشار قرار ندهید که حتماً باید در آن بازه زمانی تغییر حاصل شود.
بازه زمانی که در نظر می‌گیرید در حدی باشد که بتوانید رفتارهای مختلفی را برای تغییر پاداش امتحان کنید. مثلاً به‌جای استراحت روزانه سعی کنید معاشرت داشته باشید، بیرون بروید یا اگر رژیم ندارید خود را با خوردن یک میان وعده سرگرم کنید که البته در کتاب قدرت عادت به مثال های زیادی در این مورد اشاره شده است

در این بازه زمانی که در نظر گرفتید حتماً بررسی کنید که چقدر تحت‌فشار قرارگرفته‌اید. آیا این فشار به‌مرور کمتر شده؟ اگر این‌طور است شما پاداش خود را دریافت کرده‌اید و به هدف رسیده‌اید. در غیر این صورت باید ادامه دهید و مجدد امتحان کنید.

۳- سعی کنید دلایل ایجاد انگیزه‌ها را هم مانند پاداش موردبررسی قرار دهید.

۴- انگیزه را از بین ببرید.

بسیاری از انگیزه‌ها تحت کنترل ما هستند. بنابراین می‌توانیم آن‌ها را از بین ببریم. به عبارتی، سریع‌ترین راه برای متوقف کردن یک رفتار از بین بردن انگیزه آن است. مثلاً اگر فکر می‌کنیم با بازدید از سایت‌ها نمی‌توانیم رفتارمان را که در اینجا مدیریت زمان است، کنترل کنیم، پس وب‌ سایت‌ها را مسدود کنیم.

وجه تمایز کتاب قدرت عادت

وجه تمایز کتاب قدرت عادت

مهم‌ترین ویژگی که این کتاب را از دیگر کتاب‌های هم حیطه خودش متمایز می‌کند این است که نویسنده برای هر چیزی که می‌گوید دلیل علمی میاورد، به مقالات و منابع معتبری از صاحب‌نظران ارجاع می‌دهد. مثلاً در مورد اهمیت پیروزی‌های کوچک، به مقاله‌ای از که در سال ۱۹۸۴منتشر شده، ارجاع می‌دهد و می‌گوید:موفقیت‌های کوچک نتیجه به‌کارگیری مداوم رفتارهای خوب و کوچک هستند. یعنی یک سری اعمال و رفتار کوچک در جهتی پیش می‌روند که آن موفقیت کوچک شکل بگیرد. این کتاب در سه بخش به عادت‌های شخصی و فردی، عادت‌های سازمان‌ها و کسب‌وکارهای موفق و عادت‌های جوامع توسعه‌یافته پرداخته است. بنابراین در حوزه‌های مختلف از توسعه فردی گرفته تا ایجاد استراتژی برای کسب‌وکار موفق می‌توان از آن بهره برد. در تمام بخش‌های کتاب مثال‌هایی به‌طور کامل و واضح تشریح شده‌اند و درک مطلب برای خواننده بسیار آسان است. دوهیگ در طول کتاب خود به خواننده می‌گوید که در صورت ادامه تلاش خود میتواند به اهداف خود برسد.

 

در صورتی که مایل به مطالعه بیشتر در مورد کتاب قدرت عادت هستید می‌توانید به سایت نویسنده کتاب یعنی چارلز دوهیگ مراجعه کرده و مقاله ای تحت عنوان The Power of Habit مطالعه کنید

logo

چاپ مقالات مخاطبین در بیزبوک 

اگر شما هم در مورد کتاب قدرت عادت ، مطلبی نوشته‌اید و یا مقاله‌ای در حوزه‌های کسب و کار نگارش نموده اید که می‌تواند برای دیگران مفید باشد؛ می‌توانید آن را در بیزبوک به‌نام خودتان منتشر نمایید. برای هم‌رسانی مطالب از طریق ایمیل info@bizbooks.ir منتظرتان خواهیم بود.

علاوه بر این مقاله، شما می‌توانید در بخش مقالات بیزبوک و همچنین بررسی کتاب در مورد کتاب های بیشتری بخوانید و بدانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگذاری ...