سبد خرید

بررسی کتاب کارعمیق؛ تغییرات چشم گیری در انتظارتان است | کال نیوپرت

زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

برای من به عنوان یک خواننده کتاب کار عمیق از جهات زیادی در رده کتاب های بسیار ارزشمندی است که می توانم آن را به دوستانم هدیه بدهم. کال نیوپرت آنقدر راهکارهای کاربردی در این کتاب پیش رویتان می گذارد که در برابرشان توان مقاومت نداشته باشید.

از ساده ترین مسائل شروع کرده تا تکیه بر تجربه بزرگانی نظیر بیل گیتس صاحب نام، جی کی رولینگ متفکر و یونگ عزیز و دوست داشتنی … شاید با دانستن چگونگی زندگی این افراد متوجه عمق تمایزشان بشویم. تغییر عادت هایی ساده که براستی ارمغانی از موفقیت برایشان به همراه داشته است.

برای شروع بیایید با هم صادق باشیم. در طول خواندن همین بررسی کتاب، چند نوتیفیکیشن یا اعلان در شبکه های مجازی، ایمیل، پیام صوتی یا تصویری را فکر می کنید دریافت خواهید کرد؟ احتمالا عدد مشخصی وجود دارد حال کم یا زیاد. سؤال این است که این امر چگونه می تواند در درک شما از این خلاصه کتاب تأثیر بگذارد؟

به احتمال زیاد کمتر تمرکز خواهید کرد و احتمالاً برخی از جزئیات را از دست خواهید داد. در عصری که فناوری با شتابی بی سابقه در حال تحول سبک زندگی مان است، باید مهارت و توانایی تمرکز روی یک کار را در زمانی مشخص در کار روزانه خود و بدون وقفه کسب کنیم. ما باید یاد بگیریم که از کار کم عمق به سمت کارهای عمیق برویم.

من به شخصه دوست داشتم به عنوان فردی شناخته شوم که می تواند همزمان کارهای بسیاری را با تمرکز بالا پیش ببرد، اما گذشت زمان به من نشان داد که حقیقیتا این ممکن شدنی نیست.

 

کار عمیق-بیزبوک-کال نیوپرت

 

کال نیوپرت کتاب کار عمیق را به دو بخش تفکیک می کند، در بخش اول نهایت تلاشش را بکار گرفته تا شما را با دلایل زیادی آشنا کند تا باور کنید برای موفق بودن باید دست از سطحی کار کردن بردارید و در بخش دوم همچون راهنمایی دانا دست شما را می گیرد و قدم به قدم در مسیر هدایت تان می کند.

در اولین قدم بهتر است که تلفن همراه تان را برای چند دقیقه کنار بگذارید تا به عنوان اولین تجربه یک کار عمیق را با هم امتحان کنیم.

چند وظیفه ای دشمن کار عمیق

بسیاری از مردم تصور می کنند انجام دادن چند کاربطور همزمان، کارآمدترین استفاده از وقت شان است، در صورتی که این منطق اشتباه است. سوفی لروی، استاد تجارت دانشگاه مینه سوتا سال ۲۰۰۹ تحقیقاتی را در مورد این پدیده انجام داد، تعدادی از افراد را به دو گروه A و B تقسیم کرد.

 به هر دو گروه کار کردن روی جدول کلمات را داد و بعد از فاصله کوتاهی از گروه A خواست تا حل کردن جدول را متوقف کنند و رزومه ی افرادی را برای استخدام بررسی کنند. اما گروه B کماکان بر روی حل کردن جدول کلمات مشغول بودند. سپس با یک آزمایش سریع متوجه شد که گروه A هنوز در ذهن شان به دنبال حل جدول کلمات بودند. بنابراین کمتر به وظیفه مهم استخدام شخص مناسب توجه داشتند.

مطالعه دیگری در سال ۲۰۱۲ توسط شرکت مشاوره مک کینزی نشان داد که کارمندان بطور میانگین بیش از ۶۰ درصد در هفته کار خود را با استفاده از ابزارهای ارتباطی آنلاین و گشت و گذار در اینترنت گذرانده بودند و فقط ۳۰ درصد زمان شان را به ایمیل خواندن و پاسخ دادن اختصاص داده بودند.

با این وجود کارمندان احساس می کردند بیشتر از هر زمان دیگری کار می کنند. این امر به این دلیل اتفاق می افتد که انجام کارهای کوچک و جابجایی اطلاعات باعث احساس شلوغی می شود، اما در واقع فقط مانع از تمرکز واقعی ما شده است.

استراتژی های مختلف برای دستیابی به کار عمیق

تا اینجا با برخی از موانع کارعمیق آشنا شدید، اما چگونه می توانید بر همه آنها غلبه کنید؟

اولین راهکار تمرکز به سبک راهبان است. این استراتژی با از بین بردن همه موانع منحرف کننده به خلوت کردن افکارتان همچون راهبان کمک می کند.

دومین راهکار دوقلویی نامیده می شود که شامل تعیین یک دوره طولانی مدت مشخص برای کار طولانی مدت و مشخص کردن بقیه وقت خود برای هر چیز دیگری است. مثلا اگر قرار باشد برای آزمونی مشخص درس بخوانید تعیین محدوده زمانی مثلا صبح تا عصربرای مطالعه و عصر به بعد را برای کارهای متفرقه اختصاص دهید.

سومین راهکار ایجاد یک عادت برای انجام کارهای عمیق برای بازه های زمانی مثلاً ۹۰ دقیقه ایی است که باید با یادداشت برداری توامان باشد تا نتیجه دستاوردهایتان را ببینید.

کارعمیق عامدانه و مطلوب است و همین امر داشتن آداب و رسوم را ضروری می کند تا ذهن شما برای آن آماده شود.

یکی از این عادت ها یا آیین ها ممکن است تعریف فضای کارشما باشد. این می تواند به سادگی با قرار دادن یک علامت “مزاحم نشوید” یا “فعلا مشغولم” روی درب دفتر یا اتاق کارتان در منزل باشد.

جی کی رولینگ، در حالی آخرین کتاب هری پاتر خود را به پایان رساند که در یک هتل پنج ستاره برای فرار از محیط خانه هوس ناک خود و مقابله با فشارها ماند تا بتواند وارد کارعمیق خود شود.

آیین دیگر تعیین مرزهاست، به عنوان مثال قطع ارتباط اینترنت یا خاموش کردن تلفن است.

و در آخر اینکه برای عمیق کار کردن به نیازهای ضروری بدن تان توجه کنید. با این کار انرژی ذهنی لازم برای ماندن در کارعمیق را پیدا می کنید.

فناوری انتخابی در جهت کار عمیق

در دنیای مدرن، مغزهای ما عادت کرده است که حواس پرتی داشته باشد. از این گذشته، هر جا که نگاه می کنیم، مردم خیره به صفحه نمایش ها شده اند، بازی می کنند، پیام می دهند یا صفحات فیس بوک و اینستاگرام خود را بارها بالا و پایین می کنند.

این حواس پرتی ها می تواند خطرات یا فرصت هایی را ایجاد کند. در نتیجه، تمرکز عمیق روی یک کار برای ما دشوار می شود.

اما نگران نباشید، مدیتیشن می تواند مغز شما را مجدداً بهبود بخشد و به شما در تمرکز کمک کند.

همچنین مهم است که هنگام استفاده از رسانه های اجتماعی و اینترنت به اهداف خود توجه داشته باشید. به عنوان مثال، اگر از فیس بوک برای برقراری ارتباط با دوستان خود استفاده می کنید، پس از آن برای برقراری ارتباط با آنها استفاده کنید، اما در صورت امکان تلاش کنید تا وقت بیشتری را با آنها بگذرانید.

و اگر نمی توانید این کار را انجام دهید، به مدت ۳۰ روز از رسانه های اجتماعی خارج شوید و بعد از آن، از خود بپرسید:

آیا ماه گذشته با نبود رسانه های اجتماعی در زندگی من چه چیزهایی تغییر کرده است؟چه چیزهایی بهتر شده است؟ آیا کسی اهمیت داده است که من استفاده از فضای مجازی را متوقف کردم؟

اگر به هر دو پاسخ “خیر” بدهید، پس می توانید استفاده از آن را رها کنید. اما اگر بله پاسخ دهید، احتمالاً بهترین انتخاب برای بازگشت به آن است.

 

کار عمیق-کال نیوپرت-بیزبوک

بازیابی انرژی برای کار عمیق

ما به طرز شگفت آور، دچار روزمرگی شده ایم. به محیط کار می رویم، کارهای سطحی و کم عمق انجام می دهیم. خسته به خانه باز می گردیم و تلویزیون تماشا می کنیم، از طریق تلفن های خود در شبکه های مجازی وقت گذرانی می کنیم یا با رایانه های خود سرگرم می شویم. سپس، وقتی زمان خواب می رسد، احساس خستگی بیشتری نسبت به زمان رسیدن به خانه می کنیم و باعث می شویم انرژی خود را برای روز دیگر کاهش دهیم.

حرکت به سمت کار عمیق

برای هزینه کردن از زمان تان خساست به خرج دهید. با برنامه ریزی کارهایتان را انجام دهید. پایان هر شب لیست کارهای فردایتان را بنویسید. زمان را به بازه های ۳۰ تا ۹۰ دقیقه ایی تقسیم کنید. حتی زمان استراحت، ساعت های ناهار و شام یا گشت و گذار در اینترنت را نیز زمان بندی کنید و در بازه ها بچینید.

این بدان معناست که مهم است که شب ها و آخر هفته های خود را نیز برنامه ریزی کنید تا بتوانید در جهت اهداف خاص اقدام کنید. بنابراین، سعی کنید کار خود را در دفتر بگذارید، به عنوان مثال، با اعمال محدودیت ها و چک نکردن ایمیل خود پس از مدت معینی. با این کار فضای خود را برای خاموش کردن به ذهن خود می بخشید.

اجتناب ناپذیر است که برنامه شما در طول روز تغییر نکند، اما اگر این اتفاق بیفتد، کافی است بلوک های خود را دوباره مرتب کنید. هدف این نیست که به شدت طبق برنامه پیش بروید، بلکه این کار برای آگاهی از نحوه گذراندن وقت تان لازم است. با انجام این تمرین ذهن و زندگی تان را به سمت کار عمیق خود پرورش دهید.

سرانجام، برنامه ریزی عصرها و آخر هفته های خود در مورد فعالیت هایی به غیر از فعالیت های اینترنتی می تواند به شما در احیای ذهن و بدن کمک کند. شاید این خواندن کتابی متفاوت از کسب و کارتان باشد یا ورزش کردن یا صرفاً ساعتی در کنار عزیزان باشد.

در پایان

حواس پرتی ها در همه جای دنیای مدرن وجود دارد که وظیفه چند وظیفه ای به حالت پیش فرض ما تبدیل شده و بهره وری ما را می کشد. خبر خوب این است که می توانیم با از بین بردن حواس پرتی و اجازه دادن به مغز خود در یک زمان، کنترل زمان خود را به دست آوریم.

نویسنده کتاب کار عمیق

کال نیوپورت نویسنده‌ی کتاب کارعمیق است. متولد سال ۱۹۸۲ میلادی، او دکترای مهندسی برق و علوم کامپیوتر دارد. عمده فعالیت او تئوری سیستم‌های توزیع و الگوریتم‌های سیستم‌های ارتباطی است. او بیشتر به دنبال تاثیرات تکنولوژی بر جوامع و باز گرداندن کیفیت به زندگی است. کتاب دیگر او که بر تاثیر فناوری ها اشاره می کند مینیمالیسم دیجیتال است که در بین خوانندگان کتاب اهمیت فراوانی دارد.

بیزبوک

دربارۀ نویسندۀ مطلب: بی‌تا براتی ؛ فارغ‌التحصیل ارشد بازاریابی، مشاور و مترجم کتاب رهبری اقیانوس آبیبیتا براتی کتاب کفش باز

چاپ مقالات مخاطبین در بیزبوک

اگر شما هم درباره کتاب کار عمیق یا دیگر کتاب های بیزبوک مقاله ایی نگارش نموده اید که می‌تواند برای دیگران مفید باشد؛ می‌توانید آن را در بیزبوک به‌نام خودتان منتشر نمایید. برای هم‌رسانی مطالب از طریق ایمیل info@bizbooks.ir منتظرتان خواهیم بود.

علاوه بر این مقاله، شما می‌توانید در بخش مقالات بیزبوک و همچنین بررسی کتاب در مورد کتاب های بیشتری بخوانید و بدانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگذاری ...